Instytut Educatio Domestica

Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010

Zapraszamy Państwa

do współpracy!

Więcej tutaj: Kontakt

Masz pytania dotyczące edukacji domowej?

Nie wiesz, czy to dobry wybór dla Twojego dziecka? Nie wiesz, którą szkołę wybrać? Nie wiesz, jak załatwić formalności?

Zadzwoń do nas!

Pionierzy edukacji domowej

Blog Izy Budajczak-Moder

Edukacja domowa ... po latach

Marek Budajczak

"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."

Edukacja domowa to odmiana kształcenia, w której rodzice przejmują od czynników społecznych całkowitą za edukację odpowiedzialność, stając się w obrębie rodzinnego domu „nauczycielami” dla własnych dzieci. To klasyczne wyobrażenie jest oczywiście modyfikowane przez realia. I tak, w edukacji domowej biorą niekiedy udział osoby spoza małej rodziny, np. wynajęci nauczyciele, dokonuje się ona także i w innych przestrzeniach poza domem: w muzeach, ośrodkach kultury, siedzibach młodzieżowych organizacji, klubów sportowych, w miejscach kultu religijnego, itp. Wbrew pozorom, właśnie dzięki takim bogatszym kontaktom z członkami własnej rodziny oraz wybranymi ludźmi spoza niej, w istotniejszym niż dla „szkolnych” dzieci stopniu zachodzi intensywna socjalizacja.
     Według badań, dzieci uczące się w domu są dobrze, konstruktywnie „uspołecznione”. Są też dzięki indywidualnemu podejściu bardziej aktywne w swojej nauce, stając się w niej coraz bardziej autonomicznymi badaczami świata, czynnie w nim uczestniczącymi. Także i tu wyniki naukowych badań potwierdzają pozytywne efekty tej formy edukacji, niezależne od poziomu wykształcenia rodziców i dysponowania przez nich uprawnieniami nauczycielskimi, podobnie jak niezależne od stopnia zamożności rodziny. Kariery edukacyjne i życiowe „absolwentów” domowego kształcenia są zdecydowanie pozytywne.
Co to jest Edukacja Domowa?
Prof. Marek E. Budajczak
Czym jest edukacja domowa?
Prof. Brian D. Ray
Edukacja oparta na domu i rodzinie obejmuje:

1. zobowiązanie ze strony rodziców do wychowania i wykształcenia swoich dzieci,

2. naukę, dla której dom rodzinny stanowi główną bazę i zaplecze, i która odbywa się pod nadzorem rodziców,  

3. plan nauczania, który łatwo daje się dostosować do sytuacji i potrzeb,  

4. nauczanie w domowym środowisku zamiast w instytucjonalnej klasie,  

5. udział rodziny w życiu lokalnej wspólnoty,  

6. korzystanie z ogólnodostępnych pomocy dydaktycznych. 

www.sobieski.org.pl ("Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej" str. 19)

08.09.2020 r.

Coraz więcej edukatorów domowych

Trzy miesiące temu donosiliśmy o badaniach, wedle których w nowym roku szkolnym liczba rodzin edukacji domowej w USA miałaby się powiększyć kilkakrotnie.

Są nowe dane.

Najstarszy z ośrodków badania opinii publicznej na świecie, sławny Instytut Gallupa (1935), ogłosił pod koniec sierpnia wyniki swojego sondażu, zrealizowanego na reprezentatywnej próbie i testującego satysfakcję rodziców z jakości edukacji pobieranej przez ich najstarsze dziecko.

Generalny efekt to 10% spadek owej satysfakcji z 82% do 72% w porównaniu do roku minionego. W pełni zadowolonych jest zaledwie 32% amerykańskich rodziców. To także, co łatwo zrozumieć, efekt oceny stopnia radzenia sobie przez szkoły z edukacją dzieci i młodzieży w dobie koronawirusowej epidemii, a pewnie i gwarancja bezpieczeństwa wszystkich członków rodzin się tutaj liczy.

Mimo tego, że gotowość rodziców do posyłania dzieci w nowym roku szkolnym do szkół (za wyjątkiem tzw. szkół czarterowych) publicznych, prywatnych i parafialnych spadła, to dla wyboru edukacji domowej wzrosła o 100% w porównaniu z rokiem 2019 - z 5% do 10%. Oznacza to, że w amerykańskich domach uczyć się będzie w roku szkolnym 2020/2021 … 5 milionów homeschoolers!

Edukacja domowa staje się tym samym drugim co do rodzicielskich wyborów, po szkołach państwowych, rozwiązaniem edukacyjnym w USA.

A co w naszej Polsce?

Wedle danych spływających do nas z terenu kraju już możemy potwierdzić spory wzrostzainteresowania edukacją domową wśród polskich rodzin. Powody zapewne są u nas takie same, jak za Wielką Wodą.

prof. UAM dr hab. Marek Budajczak

                                      © 2016-2022 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeżone.