ยฉ 2016-2022 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeลผone.
Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave
26 maja 2021 roku Instytut Educatio Domestica wystฤpowaล w roli wspierajฤ cej dla Laboratorium Edukacji Alternatywnej WSE UAM w Poznaniu, podczas organizacji konferencji pt. โEdukacja alternatywna โ od czฤ stkowych innowacji po kompleksowe przeลomyโ.
Wลrรณd rรณลผnorodnych tematรณw edukacja domowa przewijaลa siฤ szereg razy. Na jej temat pozytywnie mรณwiล w bardzo dobitnym wystฤ pieniu gลรณwny goลฤ konferencji, P. prof. zw. dr hab. Bogusลaw ลliwerski. Aktualnฤ , okoลopandemijnฤ sytuacjฤ edukacji domowej omรณwiลa P. mgr Marta Poruszek, a jej przebogatฤ historiฤ z koลca czasรณw zaborรณw P. prof. UKW, dr hab. Monika Nawrot-Borowska. Wลrรณd uczestnikรณw, tak czynnych, jak i biernych, byลo niemaลe grono rodzicรณw edukacji domowej (nawet Rodaczka z dalekiej Kanady).
Choฤ nie sposรณb wymieniฤ wszystkich ลwietnych wystฤ pieล, to ja chciaลabym wyrรณลผniฤ jeszcze dwie niezwykลe relacje: P. ppลk Maciej Ostrowski przedstawiล ksztaลty unikalnego eksperymentu pedagogicznego, a przede wszystkim wychowawczego, z okresu miฤdzywojnia, jakim byลy elitarne rydzyลskie szkoลy prof. Tadeusza ลopuszaลskiego; wtรณrowaล mu, pokazujฤ c, czym jest prawdziwe formowanie charakterรณw, sลawny twรณrca Szkoลy pod ลผaglami, P. kapitan Krzysztof Baranowski. Oba przedsiฤwziฤcia to nie propozycja dla sybarytรณw!
Wobec rozbudzanego wลrรณd polskich innowatorรณw i rewolucjonistรณw apetytu na poznawanie cudzych alternatyw edukacyjnych, konferencja ta ma przerodziฤ siฤ w cykl spotkaล, co organizatorzy juลผ teraz, z duลผym wyprzedzeniem, deklarujฤ .
26.05.2021 r.
Konferencja pt.
Edukacja alternatywna
โ od czฤ stkowych innowacji
po kompleksowe przeลomy
Global Home Education Conference 2020
09-13.11.2020 r.
Brian D. Ray i Marek Budajczak - rozmowa o edukacji domowej
Prof. Brian D. Ray z NHERI (National Home Education Research Institute) udzieliล ekskluzywnego wywiadu w czasie swojej wizyty w Polsce, gdzie braล udziaล w konferencji pt. Edukacja domowa jako merytoryczna alternatywa edukacyjna.
Wydarzenie miaลo miejsce 7 wrzeลnia 2019 r. w Warszawie.
Rozmowฤ poprowadziล prof. Marek Budajczak z Instytutu Educatio Domestica.
Konferencja pt.
Edukacja domowa
jako
merytoryczna
alternatywa edukacyjna
Warszawa, 07.09.2019 r.
Sesja plenarna ogรณlnopolskiej konferencji naukowej pt. "Edukacja domowa a sedno edukacji", zorganizowanej przez Wydziaล Studiรณw Edukacyjnych UAM w Poznaniu i Instytut Educatio Domestica.
Sekcja 2. 15.00 โ 17.00 (Sala 308)
26. Sara Kolkowska, Adam Kobyliลski (UMK w Toruniu) โ "Takie bฤdฤ Rzeczypospolite, jakie ich mลodzieลผy chowanie" - czyli parฤ sลรณw o edukacji domowej
27. dr Renata Krรณlikiewicz (Akademia Ignatianum w Krakowie) โ Relacja w edukacji odkrywana na nowo
28. Alina Nowak (Uniwersytet ลlฤ ski w Katowicach) โ Co jest istotฤ edukacji? Grywalizacja zajฤฤ w klasach I-III szkoลy podstawowej
29. Dagmara Strzelczyk (Instytut Educatio Domestica) โ Tradycyjna matka w edukacji domowej
30. Aleksandra Sulczewska (WSE UAM) โ Rodzic, dziecko, matematyka โ sedno ksztaลtowania kompetencji matematycznych
31. Tomasz Mielczyลski (TXMA - Autorska Pracownia Projektowa) โ Projektowanie habitatu dla rodzin edukujฤ cych domowo na przykลadzie realizacji domu wลasnego โ Bio Arki
32. dr Michaล Nowicki (WSE UAM) โ O samoksztaลceniu z perspektywy perypatetyckiej, epikurejskiej i tomistycznej
33. ลukasz Remisiewicz (Uniwersytet Gdaลski) โ Procesy spoลeczne w edukacji domowej
Dyskusja
Sekcja 1. 15.00 โ 17.00 (sala 508)
19. dr Katarzyna Kochan (Uniwersytet Zielonogรณrski) โ Czas wolny w edukacji domowej
20. dr Katarzyna Kmita-Zaniewska (Uniwersytet Gdaลski) โ "Ukryty program" a edukacja domowa
21. Anna Helaniak (UMCS w Lublinie) โ Problemy rodzin edukujฤ cych domowo. Prezentacja badaล empirycznych
22. dr Anna Hasiuk (Instytut Educatio Domestica) โ Zagroลผenia ekologiczne wobec edukacji
23. dr Magdalena Giercarz-Borkowska โ Ucieczka ze szkoลy zaprzepaszczonych zdolnoลci - co moลผe oferowaฤ edukacja domowa?
24. Anna Dukowicz โ Edukacja domowa w Rosji
25. Kamil Kleszczyลski (Uniwersytet Zielonogรณrski) โ Szanse i zagroลผenia zwiฤ zane z wykorzystaniem grywalizacji w edukacji domowej w kontekลcie ogรณlnego sensu ksztaลcenia
Dyskusja
Podsumowanie i zamkniฤcie konferencji: 17.15
Przerwa obiadowa: 14.00 โ 15.00 (bud. E)
Sekcja 2. 12.15 โ 14.00 (Sala 308)
13. Justyna Daria ลปywaลska (UMK w Toruniu) โ Edukacja domowa - dobra czy zลa alternatywa dla edukacji zinstytucjonalizowanej?
14. Arleta Witek (Uniwersytet Gdaลski) โ Wolnoลฤ i swoboda. Czyli co oferuje nam edukacja domowa
15. dr Danuta Tomczyk (SSW Collegium Balticum) โ Edukacja oparta na rodzinie w opinii outsiderรณw โ przyszลych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej
16. dr Justyna ลmietaลska (WSE UAM) โ Specyfika diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w poradni w kontekลcie edukacji domowej
17. Paulina Syga (AWF w Biaลej Podlaskiej) โ Aktywnoลฤ fizyczna dzieci i mลodzieลผy w edukacji domowej jako alternatywa wychowania fizycznego w szkole
18. Jarosลaw ลwitoล (Prywatna Szkoลa Podstawowa โHarmoniaโ) โ Zastosowanie pedagogiki Montessori w nauczaniu domowym
Dyskusja
Sekcja 1. 12.15 โ 14.00 (Sala 508)
7. dr Joanna Bielecka-Prus (UMCS w Lublinie) โ Spoลeczne i pedagogiczne motywy decyzji podjฤcia edukacji domowej. Analiza wynikรณw badaล empirycznych
8. Alina Dฤ browska, Ilona Bartosiewicz (Szkoลa Podstawowa w Lubczynie) โ Edukacja domowa na pierwszym etapie edukacyjnym
9. dr Marzena Dobner (Katolicki Uniwersytet Lubelski) โ Edukacja domowa a specjalne potrzeby edukacyjne
10. Artur Abramowicz (Prywatne Szkoลy im. Z. i J. Moraczewskich w Sulejรณwku) โ โOkrakiemโ na edukacji domowej โ doลwiadczenia peลniฤ cego w niej dwojakฤ rolฤ
11. Mateusz Bartoszewicz (Uniwersytet Wrocลawski) โ Domowa edukacja medialna i โsamo-edukacjaโ jako szansa na przezwyciฤลผenie kryzysu w sferze komunikowania publicznego
12. mec. Wojciech Bronowicz โ Biurokratyczne trudnoลci w edukacji domowej
Dyskusja
PROGRAM
Rejestracja uczestnikรณw: 8.30 โ 9.30 (przy sali 508)
Otwarcie konferencji: 9.30
Sesja plenarna: 9.45 โ 12.00 (sala 508)
1. prof. zw. dr hab. Krzysztof Jakubiak (Uniwersytet Gdaลski), dr Monika Nawrot-Borowska (UKW w Bydgoszczy) โ Idee i postulaty wychowania rodzinnego oraz edukacji domowej w ลwietle polskiego piลmiennictwa pedagogicznego od koลca XVIII do poczฤ tku XX wieku
2. prof. UWM, dr hab. Urszula Bartnikowska, Karolina ลปelazowska (G.E. Nomada) โ Pozadomowe aspekty edukacji domowej na przykลadzie dziaลania Grupy Edukacyjnej Nomada
3. prof. zw. dr hab. Roman Leppert (UKW w Bydgoszczy) โ Czy istnieje istota edukacji?
4. prof. UAM, dr hab. Kinga Kuszak (WSE UAM) โ Edukacja jฤzykowa w rodzinie
5. prof. UAM, dr hab. Sลawomir Banaszak (WSE UAM) - Sedno edukacji wedลug polskich menedลผerรณw
6. prof. UAM, dr hab. Marek Budajczak (WSE UAM, Instytut Educatio Domestica) โ Edukacja domowa a funkcjonowanie narodu (w stulecie odzyskania niepodlegลoลci)
Dyskusja
Przerwa kawowa: 12.00 โ 12.15
Konferencja pt. Edukacja domowa a sedno edukacji
Poznaล, 08.09.2018 r.
W spotkaniu tym z jednej strony swymi osobistymi doลwiadczeniami podzielili siฤ rodzice i doroลli โabsolwenciโ edukacji domowej, z drugiej zaล - uwzglฤdniajฤ c tytuลowฤ , rodzinnฤ perspektywฤ - inspirowali edukatorรณw domowych znawcy waลผnych kwestii z kilku dziedzin antropologii (w czฤลci bฤdฤ cy teลผ praktykami w zakresie edukacji domowej).
05.09.2020 r.
Czฤลฤ pierwsza i druga ogรณlnopolskiej konferencji
pt. "Edukacja domowa z perspektywy rodziny"
zorganizowanej przez Instytut Educatio Domestica
pod honorowym patronatem
Dziekan Wydziaลu Studiรณw Edukacyjnych
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. zw. dr hab. Agnieszki Cybal-Michalskiej,
ktรณra odbyลa siฤ w sobotฤ 5 wrzeลnia 2020 r.
Konferencja pt.
Edukacja domowa z perspektywy rodziny
Dziฤkujemy bardzo wszystkim mรณwcom i pozostaลym uczestnikom dzisiejszej konferencji pt. "Edukacja domowa z perspektywy rodziny", zorganizowanej przez Instytut Educatio Domestica. Bogactwo przeลผyฤ i gลฤbia refleksji, jakimi siฤ z wszystkimi obecnymi szczerze podzielono, wrรณลผy dobrze na przyszลoลฤ nie tylko rodzinnym przedsiฤwziฤciom edukacyjnodomowym, ale i edukacji polskiej w ogรณle. Dobro przejawia naturalnฤ skลonnoลฤ do rozmnaลผania siฤ!
Wielkie dziฤki!
Po konferencji!
26.08.2020 r.
Konferencja pt. Edukacja domowa z perspektywy rodziny
Przedstawiamy Paลstwu goลci naszej konferencji:
Instytut Educatio Domestica uprzejmie zaprasza wszystkie osoby zainteresowane edukacjฤ domowฤ na ogรณlnopolskฤ konferencjฤ pt. "Edukacja domowa z perspektywy rodziny", ktรณra odbฤdzie siฤ 5 wrzeลnia br., w wielkopolskim Lesznie!
W spotkaniu tym z jednej strony swymi osobistymi doลwiadczeniami z edukacjฤ domowฤ podzielฤ siฤ jej rodzice i doroลli โabsolwenciโ, z drugiej zaล โ uwzglฤdniajฤ c tytuลowฤ , rodzinnฤ perspektywฤ โ inspirowaฤ edukatorรณw domowych bฤdฤ znawcy waลผnych kwestii z kilku dziedzin antropologii (w czฤลci bฤdฤ cy teลผ praktykami w zakresie edukacji domowej).
Zapraszamy!
Arkusz zgลoszeniowy: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbVg6WcrMq7SYOhIRdivMAi26BLRskFVMDeuX-XbNZXDYD-g/viewform?fbclid=IwAR1MOghn0Gqp6zdPZlD7LqKlHoEreb5Q6h2VitIY6RQSSA04fnoDe50CUT8
Konferencja pt. "Edukacja domowa z perspektywy rodziny"
Leszno, 22.02.2020 r.
Przez dwa dni (piatek i sobota) mieliลmy wielkฤ przyjemnoลฤ goszczenia rodzin edukacji domowej. Czerwcowe spotkania w Poniecu stajฤ siฤ powoli naszฤ tradycjฤ . Spotykamy siฤ juลผ po ostatnich egzaminach i jest to dobry czas na podzielenie siฤ wraลผeniami z mijajฤ cego roku (bez)szkolnego. To takลผe okazja do wzajemnego zapoznawania siฤ. Aลผ miลo patrzeฤ, kiedy ludzie wymieniajฤ siฤ numerami telefonรณw i adresami e-mailowymi, gdy rodzฤ siฤ nowe przyjaลบnie.
Jest to rรณwnieลผ dobry czas dla dzieci. Wreszcie majฤ moลผliwoลฤ socjalizowania siฤ
W ramach tegorocznego czerwcowego zjazdu podsumowaliลmy takลผe nasz cykl seminariรณw pt. Edukacja dla dziecka i jego rodzica. Jego uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty. Z uwagi na zapotrzebowanie jesieniฤ ruszy nowy cykl.
Spotkanie rodzin edukacji domowej!
16.06.2018 r.
Od lewej: Tim Chen (Tajwan), prof. Brian Ray (USA) i prof. Marek Budajczak ๏ปฟ
Konferencja, w swej pierwszej, petersburskiej czฤลci zaczฤลa siฤ oficjalnie we wtorek, 15 maja, o 9.00 rano sesjฤ plenarnฤ . Obok rosyjskich organizatorรณw, wystฤ pili tu takลผe gลรณwni organizatorzy GHEC2018 ze ลwiata, z Mikeโm Donnellyโm i Geraldโem Huebnerโem na czele. Po kolejnej sesji plenarnej (tu po raz pierwszy wystฤ piลa ze swoimi โOลmioma powodami, dla ktรณrych dzieciaki uczฤ siฤ najskuteczniej w domuโ, Wiceprzewodniczฤ ca Komitetu Organizacyjnego GHEC, dr Debra Bell) i dwรณch turach potrรณjnych sesji warsztatowych (ze stosownymi przerwami oczywiลcie), ten pierwszy dzieล zakoลczono kolacjฤ . Po niej, Komitet Organizacyjny, w ktรณrym pracowaล teลผ prezes Instytutu Educatio Domestica, odbyล swoje spotkanie.
Rankiem 16 maja, dwunastoosobowa grupa naukowcรณw, z prezesem IED w skลadzie, udaลa siฤ do Moskwy, by nastฤpnego dnia, na zaproszenie rektora Moskiewskiego Uniwersytetu, wraz z uczonymi dwรณch stoลecznych uczelni wziฤ ฤ udziaล w specjalnej, caลodziennej konferencji na temat prawnych aspektรณw edukacji domowej.
Pozostali uczestnicy GHEC2018, wciฤ ลผ na terenie Sankt Petersburga, wziฤli w ลrodฤ udziaล w obradach o charakterze praktycznym. Ta grupa dotarลa do Moskwy pรณลบnym wieczorem w czwartek.
W piฤ tek w gronie okoลo 700 osรณb, w tym okoลo 120 goลci z ponad trzydziestu krajรณw ลwiata, odbyลy siฤ dwie plenarne sesje z udziaลem waลผnych przedstawicieli wลadz i parlamentu Federacji Rosyjskiej, Cerkwi Prawosลawnej i wielkich rosyjskich organizacji pozarzฤ dowych. Po poลudniu, w dwรณch poczwรณrnych turach warsztatowych pracowano nad szczegรณลowymi kwestiami edukacji domowej. Osobny cykl zgromadziล naukowcรณw z caลego ลwiata (rรณwnieลผ i tu, drugi ze swoich referatรณw, nt. zwiฤ zkรณw edukacji domowej z losami narodรณw, na przykลadzie historii odzyskiwania przez Polakรณw niepodlegลoลci, wygลosiล prezes IED).
W ostatnim, sobotnim dniu GHEC2018 porzฤ dek byล identyczny, jak w piฤ tek. Wieczorem dokonano teลผ ceremonii oficjalnego zamkniฤcia Konferencji i zapowiedziano nastฤpne spotkanie.
W trakcie kilku obrad Komitetu Organizacyjnego ustalono miejsce i datฤ โ Filipiny 2020 โ kolejnej globalnej konferencji, a takลผe powstanie nowego miฤdzynarodowego ciaลa, koordynujฤ cego globalnฤ wspรณลpracฤ edukatorรณw domowych.
Oprรณcz prezesa Instytutu Educatio Domestica prof. UAM dr hab. Marka Budajczaka, na konferencji Polskฤ reprezentowaล takลผe prezes Stowarzyszenia Edukacji w Rodzinie, Pan dr inลผ. Mariusz Dzieciฤ tko.๏ปฟ๏ปฟ
Sankt Petersburg/Moskwa, 15-19.05.2018 r.
GHEC2018 โ relacja z Rosji
W dniu dzisiejszym na Stadionie PGE Narodowym (a ลciลlej, w pomieszczeniach Biznes Klubu i sal konferencyjnych) podsumowano cykl krajowych debat na temat potrzeb w zakresie zmian obecnej Konstytucji RP. Gospodarzem Kongresu byล Pan Prezydent, Andrzej Duda. Wลrรณd uczestnikรณw Kongresu byล teลผ prof. UAM dr hab. Marek Budajczak, prezes Instytutu Educatio Domestica, zaszczycony zaproszeniem Kancelarii Prezydenta RP.
Warszawa, 26.04.2018 r.
Kongres "Wspรณlnie o Konstytucji na Narodowym"
"Domowa Edukacja jako forma intelektualnego rozwoju mลodego pokolenia.
Obraz psychologiczny dojrzaลego czลowieka w aspekcie edukacji zrealizowanej w warunkach domowychโ
- wystฤ pienie prof. UAM dr hab. Marka Budajczaka.
Konferencja pt.
โDomowa edukacja a katolickie wychowanie dzieci i mลodzieลผyโ
Szczecin, 17.02.2018 r.
Prezes Instytutu Educatio Domestica prof. UAM dr hab. Marek Budajczak wziฤ ล udziaล w sejmowej debacie (Perspektywa 5 - Naukowcy)
Caลoลฤ debaty tutaj: iTV Sejm - transmisje
Warszawa, 21.11.2017 r.
Debata panelowa w Sejmie
03.11.2017 r.
Zaproszenie na seminaria w Centrum Edukacji i Rekreacji Rodzinka!
10.10.2017 r.
Wiฤcej tutaj: "Profesor na kolanach" czyli czฤลฤ pierwsza ...
Rodzice Edukacji Domowej, czyli Ci, ktรณrzy podjฤli trud nauczania (niezaleลผnie od wychowania i opieki) swoich dzieci, starajฤ siฤ przekazaฤ im konkretnฤ wiedzฤ.
Dziecko ma wiedzieฤ, widzieฤ, doลwiadczyฤ. Dlatego peลni entuzjazmu rodzice wertujฤ podstawฤ programowฤ (bo egzaminy, bo wymagania MEN โฆ), zbierajฤ materiaลy, ksiฤ ลผki, pomoce dydaktyczne, przeglฤ dajฤ oferty edukacyjne, sportowe i atrakcje turystyczne. Starajฤ siฤ na wszelkie sposoby, aby ich dzieci byลy mฤ dre, obyte, zsocjalizowane. Mama i tato organizujฤ ลผycie rodzinne tak, aby pogodziฤ wลasne obowiฤ zki zawodowe, domowe i rodzicielskie ze zdobywaniem przez ich pociechy wiedzy, rozwijaniem sprawnoลci umysลowych i umiejฤtnoลci, ksztaลtowaniem postaw i systemu wartoลci, dzieciฤcymi zainteresowaniami, pasjami i zdolnoลciami.
I nagle (no โฆ moลผe po jakimล czasie) okazuje siฤ, ลผe mimo caลego swojego wysiลku, majฤ โnormalne dzieciโ. Normalne, czyli takie, ktรณre โnic nie majฤ zadaneโ, ktรณrym nie zawsze siฤ chce, ktรณre majฤ swoje trudnoลci i ograniczenia, ktรณre z chฤciฤ zajmujฤ siฤ wszystkim, tylko nie tym, co rodzice usilnie im proponujฤ . . . .
czyli czฤลฤ pierwsza z cyklu seminariรณw
pt. โEdukacja dla dziecka i jego rodzicaโ.
08.10.2017 r.
19.09.2017 r.
pt. Edukacja dla dziecka
i jego rodzica
Choฤ w dzisiejszym paลstwie edukacja jest w praktyce przeciw dziecku, tj. wymaga siฤ jej w sposรณb bezwzglฤdny od uniformizowanego dziecka, a stฤ d najczฤลciej jest ona daleka od jego natury (podczas kiedy rodzic wcale siฤ w niej nie liczy), to wydaje siฤ moลผliwym takie โprowadzenieโ edukacji, ktรณre, pomimo szkolnych roszczeล i stereotypรณw, szanowaฤ bฤdzie, obok poszanowania moralnych prawideล, unikalnoลฤ kaลผdego dziecka, a nastฤpnie nastolatka, i tym sposobem bฤdzie ludzkie:
Dla dziecka i jego rodzica (co szczegรณlnie waลผne w ramach edukacji domowej).
Edukacja skuteczna i adekwatna, tak wzglฤdem wymagaล systemu oลwiaty, jak i wyzwaล czลowieczeลstwa, jest osiฤ galna, trzeba tylko uลwiadomienia sobie kilku zaledwie prostych zasad i konsekwentnego korzystania z narzฤdzi, jakie im towarzyszฤ .
I owe antropologiczne reguลy, i towarzyszฤ ce im narzฤdzia zostanฤ zaprezentowane w ramach proponowanego przez nas cyklu seminariรณw. Ufamy, ลผe ich uลผytecznoลฤ ujawni siฤ w powszednich konfrontacjach z wymaganiami kaลผdego przedmiotu nauki szkolnej (takลผe jฤzykรณw obcych!) i z wyzwaniami naszej wspรณlnej, ludzkiej kondycji.
10.06.2017 r.
Konferencja w Zielonej Gรณrze
Szczecin, 2 - 3 czerwca 2017 r.
Konferencja โEdukacja domowa - teoria i praktykaโ
W dniach 2-3 czerwca odbyลa siฤ w Szczecinie konferencja interdyscyplinarna, poลwiฤcona edukacji domowej, ktรณrฤ zorganizowaลa Szczeciลska Szkoลa Wyลผsza Collegium Balticum.
Organizatorzy spotkania postawili sobie za cel โwymianฤ poglฤ
dรณw i doลwiadczeล oraz wspieranie budowy sieci kontaktรณw pomiฤdzy naukowcami i praktykami zainteresowanymi edukacjฤ
domowฤ
jako przedsiฤwziฤciem podejmowanym przez rodzinฤโ. Prezentowane pierwszego dnia wystฤ
pienia dotyczyลy wyลฤ
cznie praktyki edukacji domowej. O swoich doลwiadczeniach z tฤ
formฤ
ksztaลcenia opowiadaลy trzy rodziny, zajmujฤ
ce siฤ na co dzieล edukacjฤ
domowฤ
.
Drugiego dnia konferencji zaprezentowano szerego referatรณw naukowych, dotyczฤ
cych historycznych i prawnych uwarunkowaล edukacji domowej, jej teoretycznych podstaw (โHistoryczne konteksty edukacji domowejโ; โEdukacja domowa - system czy wyjฤ
tekโ; โEdukacja domowa w aspekcie prawnymโ; โPrzed jakimi wyzwaniami edukacyjnymi stojฤ
homeschoolersi?; โSpotkanie i dialog w edukacji domowejโ; โKu czemu zmierza edukacja? Filozoficzne i aksjologiczne podstawy edukacji domowejโ).
Na konferencji nie zabrakลo rรณwnieลผ urzฤdnikรณw oลwiatowych, pedagogรณw i psychologรณw, pracujฤ
cych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, czy wreszcie dyrektorรณw szkรณล (โObowiฤ
zek edukacyjny a nauczanie domowe w prawie oลwiatowymโ; โ Co edukatorzy domowi powinni wiedzieฤ o rozwoju mรณzgu dziecka?โ; โOpinia psychologiczno-pedagogiczna jako wymagany dokument jako wymagany dokument realizacji edukacji domowejโ; โOdpowiedzialnoลc rodzicรณw w edukacji domowejโ).
Tak rozumiana edukacja domowa jawi siฤ jako nieodลฤ
czna czฤลฤ systemu szkolnego, ลciลle podporzฤ
dkowanego organom paลstwowej kontroli. W tym kontekลcie dzieci edukowane domowo zostajฤ
nie tylko obowiฤ
zkowo przypisane do szkoลy ale wrฤcz do niej โprzywiฤ
zaneโ, nie tyle z racji koniecznoลci zdawania corocznych egzaminรณw sprawdzajฤ
cych, ale z racji coraz bogatszej oferty edukacyjnej poszczegรณlnych szkรณล โprzyjaznychโ ksztaลceniu domowemu w postaci warsztatรณw, zajฤฤ dodatkowych dla dzieci a nawet opieki psycholoicznej i pedagogicznej w razie โproblemรณw wychowawczychโ. Tak oto szkoลa partycypuje coraz bardziej i chฤtniej w ksztaลceniu domowym dziecka, zastepujฤ
c w tym zadaniu rodzicรณw - edukatorรณw domowych. Tak rozumiana edukacja domowa nie tylko mocno opiera siฤ na typowej szkole ale w peลni zaczyna jฤ
przypominaฤ.
Czy taka jest natomiast idea edukacji domowej? Czy owa idea zakลada tak mocne โwspieranieโ rodzicรณw przez szkoลฤ z caลym jej zapleczem edukacyjnym oraz dozorem psychologiczno-pedagogicznym? Okazuje siฤ, ลผe mimo chlubnych, wielowiekowych tradycji polskiego, klasycznego wychowania domowego, dziฤki ktรณremu ksztaลcono z powodzeniem patriotyczne elity narodu, w dzisiejszych realiach edukacja domowa jest dobra i poลผyteczna o tyle, o ile jest akceptowana i ลciลle kontrolowana przez paลstwowych urzฤdnikรณw. Stanowiฤ
c zaล dopeลnienie powszechnie obowiฤ
zujฤ
cego systemu edukacji, domowe wychowanie przestaje opieraฤ siฤ wyลฤ
cznie na โdomuโ, co pozbawia tฤ formฤ ksztaลcenia wyjฤ
tkowego charakteru a wrฤcz wypacza jego ideฤ.
dr Paulina Dฤ
brosz-Drewnowska
Sulejรณwek, 11.03.2017 r.
Instytut na czasie!
- Jak przedstawiฤ trudne zagadnienia dotyczฤ ce Edukacji Domowej (w ostatnim czasie, medialnie, okazuje siฤ, ลผe i politycznie, โproblemu spoลecznegoโ, dotyczฤ cego maลej grupy uczniรณw)?
- Gdzie szukaฤ odpowiedzi na pytania nurtujฤ ce przeciฤtnego rodzica zainteresowanego edukacjฤ wลasnego dziecka?
- Jak odnaleลบฤ siฤ w zawiลych labiryntach przepisรณw MEN?
Wreszcie:- Co wspรณlnego z Edukacjฤ Domowฤ ma jฤtka majowa Ephemeroptera???
Sprawa ED dotyczy raptem kilku tysiฤcy uczniรณw, co w skali populacji stanowi wrฤcz nikลy uลamek procenta. O tym jednak, jakฤ wagฤ dla Polski ma kwestia Edukacji Domowej, przekonujฤ nas ogรณlne zainteresowanie i medialny rozgลos, ktรณrego doลwiadczamy przez ostatnie miesiฤ ce. Kwestiฤ tฤ , bardzo aktywnie, zajmujฤ siฤ przedstawiciele MEN i Kuratoriรณw Oลwiaty, ministrowie, politycy, ekonomiลci, pedagodzy i โฆ โpedagodzyโ. A przecieลผ edukatorzy domowi to czฤsto zwykli ludzie, ktรณrzy korzystajฤ z podstawowego prawa rodzicรณw do wychowania wลasnych dzieci. Zwykli rodzice, ktรณrzy wyposaลผeni w niezwykลe poczucie miลoลci i odpowiedzialnoลci chcฤ aktywnie uczestniczyฤ w rozwoju i ksztaลceniu swoich dzieci; chcฤ swoim Pociechom ofiarowaฤ wiฤcej i inaczej niลผ dedykujฤ nam wspรณลczesne czynniki spoลeczne โ instytucje. Gorฤ czka wokรณล wspรณลczesnej Edukacji Domowej z jednej strony zwraca zainteresowanie spoลeczne ku zjawisku i moลผliwoลci realizacji obowiฤ zku szkolnego poza szkoลฤ , z drugiej, przysparza kลopotรณw w rozumieniu, interpretacji i wdraลผaniu nowo powstaลych przepisรณw. Naprzeciw trudnoลciom i niezliczonym pytaniom rodzicรณw i pracownikรณw placรณwek edukacyjnych wychodzi Instytut Educatio Domestica, z caลym autorytetem ekspertรณw i doลwiadczeniem Pionierรณw Edukacji Domowej.
Robimy to w praktyce:
11 marca 2017 r. w โMoraczuโ (Prywatnej Szkole Podstawowej, Gimnazjum i Liceum Ogรณlnoksztaลcฤ cym im. Z. i J. Moraczewskich), w Sulejรณwku, odbyล siฤ โdzieล otwartyโ, dotyczฤ cy Edukacji Domowej. Temat gลรณwny to โZmiany w prawie oลwiatowym โ co dalej?โ. Dyrektor szkoลy, mgr Artur Abramowicz, zaprosiล do szkoลy grono rodzicรณw - praktykรณw Edukacji Domowej, kadrฤ pedagogicznฤ i rodzicรณw rozwaลผajฤ cych podjฤcie siฤ ksztaลcenia wลasnych dzieci, a wiฤc osoby bezpoลrednio zainteresowane zmianami dokonanymi w ostatnich miesiฤ cach przez MEN. Wลrรณd zaproszonych goลci byli rรณwnieลผ przedstawicieleInstytutu Educatio Domestica: prezes Instytutu, prof. UAM dr hab. Marek Budajczak i rodzice โ praktycy ED. Dyrektor Artur Abramowicz, rad z zainteresowania i licznego udziaลu ลrodowiska โMoraczaโ przedstawiล ogรณlne zagadnienia dotyczฤ ce zmian w prawie oลwiatowym i zadaล (w myลl gลรณwnego tematu spotkania) podstawowe pytanie: โCo dalej?โ. Prezes Instytutu Educatio Domestica, prof. UAM dr hab. Marek Budajczak wygลosiล wykลad okolicznoลciowy zatytuลowany:โO kondycji polskiej edukacji domowej jako spoลecznego subimago, albo o niebezpieczeลstwach metaforyzacjiโ. Ktรณลผ mรณgลby lepiej przedstawiฤ to zagadnienie, niลผ ekspert, pracownik naukowy, badacz, a przede wszystkim praktyk i pionier ED majฤ cy oglฤ d 25 lat funkcjonowania i przeksztaลcania siฤ Edukacji Domowej w Polsce? Ktรณลผ dokonaลby skrupulatniejszej analizy i oceny kondycji Edukacji Domowej w Polsce? Z caลa pewnoลciฤ nie zawiedli siฤ Ci, ktรณrzy oczekiwali od Pana Profesora, aby w sposรณb przystฤpny, ale i niebanalny, skลaniajฤ cy do gลฤbszej refleksji, przedลoลผyฤ tak obszerny temat. Szanowne audytorium mogลo siฤ wiฤc dowiedzieฤ o:
- stereotypowych wฤ tpliwoลciach i wynikajฤ cych z nich mitach dotyczฤ cych nauczania domowego,
- wewnฤtrznych kompleksach i zewnฤtrznych ograniczeniach, bฤdฤ cych przyczynฤ efemerycznej kondycji ED w Polsce.
Z caลฤ pewnoลciฤ , adresaci wykลadu Pana Profesora pobudzeni zostali (poprzez mistrzowsko uลผytฤ metaforฤ) do refleksji i wynikajฤ cych z niej, gลoลno artykuลowanych spostrzeลผeล, pytaล i wฤ tpliwoลci. Panel dyskusyjny przewidziany w programie spotkania byล unaocznieniem panujฤ cego wokรณล ED zamฤtu, dezinformacji i dezorganizacji. Pan profesor Marek Budajczak, Pan dyrektor Artur Abramowicz i Pani w-ce dyrektor Elลผbieta Prorok, kompetentnie i cierpliwie odpowiadali na pytania dotyczฤ ce ogรณลu rozporzฤ dzeล, jak i indywidualnych przypadkรณw przedstawianych przez zainteresowanych rodzicรณw. Uczestniczฤ ce w dyskusji osoby dzieliลy siฤ wลasnymi doลwiadczeniami z kontaktรณw z placรณwkami, szkoลami i poradniami, ktรณre niestety w wiฤkszoลci nie byลy ani poprawne, ani nawet wiele wnoszฤ ce. Dla niektรณrych osรณb najwyraลบniej byลo to jedyne miejsce, aby uzyskaฤ obszerne, wyczerpujฤ ce odpowiedzi, poparte konkretnymi dokumentami i aktami prawnymi.Jak bardzo potrzebne sฤ takie konferencje, niech ลwiadczy fakt, ลผe trzygodzinna dyskusja kontynuowana byลa wลrรณd uczestnikรณw jeszcze w kuluarach, po zakoลczeniu spotkania. Doลwiadczenie otwartych drzwi w โMoraczuโ daje przekonanie o sลusznoลci decyzji co do powoลania i koniecznoลci istnienia Instytutu Educatio Domestica. Jeลli Edukacja Domowa w Polsce ma mieฤ racjฤ bytu, musi byฤ poparta roztropnoลciฤ , doลwiadczeniem i mฤ droลciฤ autorytetรณw. Nie moลผe byฤ natomiast zdana na przypadek, nieuczciwฤ osobistฤ autopromocjฤ czy reklamiarstwo, bo za drzwiami nauczania domowego stoi konkretny, ลผywy czลowiek. Dziecko i jego rodzic. Rodzina.
Dziฤkujemy Panu Arturowi Abramowiczowi i kadrze โMoraczaโ za odwagฤ, dociekliwoลฤ i ลwietnie zorganizowanฤ konferencjฤ.
Zapraszamy do wspรณลpracy szkoลy, poradnie i instytucje zaangaลผowane i/lub zainteresowane Edukacjฤ Domowฤ .
Warto bowiem wiedzieฤ:
- Co wspรณlnego z Edukacjฤ Domowฤ ma jฤtka majowa Ephemeroptera???
No cรณลผ. Brawa dla szkoลy autentycznie zainteresowanej praktykฤ ED.
Dagmara Strzelczyk
Poznaล, 12.05.2017 r.
PANI MINISTER ZALEWSKA W POZNANIU
W Sali im. Witolda Celichowskiego, Wielkopolskiego Urzฤdu Wojewรณdzkiego w Poznaniu, odbyลo siฤ spotkanie Pani Minister Anny Zalewskiej z przedstawicielami ลrodowiska akademickiego i oลwiatowego Poznania. Po dokonanej przez Paniฤ Minister prezentacji aktualnej fazy procedury wdraลผania reformy systemu oลwiaty i zamierzeล na przyszลoลฤ odbyลa siฤ konstruktywna dyskusja nad niektรณrymi kwestiami tej reformy, w tym takลผe nad edukacjฤ domowฤ . W tym spotkaniu miaล przyjemnoลฤ uczestniczyฤ Prezes Instytutu Educatio Domestica prof. Marek Budajczak.
Warszawa, 1.02.2017 r.
Spotkanie z Prezydentem
Prezes Instytutu Educatio Domestica prof. Marek Budajczak spotkaล siฤ z Prezydentem RP Andrzejem Dudฤ oraz prof. Andrzejem Waลko (doradcฤ Prezydenta do spraw wdraลผania reformy oลwiaty), by omรณwiฤ niekorzystne zmiany w prawie dotyczฤ ce Edukacji Domowej.
Wrzesieล 2016 r.
25-lecie Edukacji Domowej w Polsce
"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmujฤ cego siฤ nie tylko praktykฤ edukacji domowej, ale rรณwnieลผ prowadzฤ cego rzetelne badania naukowe na temat tej formy ksztaลcenia. Ich wynikiem jest wลaลnie wspomniana ksiฤ ลผka, powstaลa na podstawie obszernej anglojฤzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oลwiatowego kilku paลstw, jak i licznych kontaktรณw z rodzinami ED mieszkajฤ cymi w Polsce, jak rรณwnieลผ za granicฤ . Ksiฤ ลผka ta wprowadziลa takลผe i wลaลcicielkฤ Wydawnictwa Iosephicum w cudowny ลwiat edukacji domowej, powinna wiฤc rozwiaฤ wiele wฤ tpliwoลci dotyczฤ cych tej sprawy. Myลlฤ, ลผe i dzisiaj bฤdzie dobrze sลuลผyลa wielu rodzinom."
Juลผ w sprzedaลผy!
https://iosephicum.pl/produkt/prof-m-budajczak-edukacja-domowa-po-latach
Marek Budajczak
Edukacja domowa ... po latach
Moลผliwoลฤ wsparcia dziaลaล Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010
Instytut Educatio Domestica