Instytut Educatio Domestica

Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010

Zapraszamy Państwa

do współpracy!

Więcej tutaj: Kontakt

Masz pytania dotyczące edukacji domowej?

Nie wiesz, czy to dobry wybór dla Twojego dziecka? Nie wiesz, którą szkołę wybrać? Nie wiesz, jak załatwić formalności?

Zadzwoń do nas!

Pionierzy edukacji domowej

Blog Izy Budajczak-Moder

Edukacja domowa ... po latach

Marek Budajczak

"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."

Edukacja domowa to odmiana kształcenia, w której rodzice przejmują od czynników społecznych całkowitą za edukację odpowiedzialność, stając się w obrębie rodzinnego domu „nauczycielami” dla własnych dzieci. To klasyczne wyobrażenie jest oczywiście modyfikowane przez realia. I tak, w edukacji domowej biorą niekiedy udział osoby spoza małej rodziny, np. wynajęci nauczyciele, dokonuje się ona także i w innych przestrzeniach poza domem: w muzeach, ośrodkach kultury, siedzibach młodzieżowych organizacji, klubów sportowych, w miejscach kultu religijnego, itp. Wbrew pozorom, właśnie dzięki takim bogatszym kontaktom z członkami własnej rodziny oraz wybranymi ludźmi spoza niej, w istotniejszym niż dla „szkolnych” dzieci stopniu zachodzi intensywna socjalizacja.
     Według badań, dzieci uczące się w domu są dobrze, konstruktywnie „uspołecznione”. Są też dzięki indywidualnemu podejściu bardziej aktywne w swojej nauce, stając się w niej coraz bardziej autonomicznymi badaczami świata, czynnie w nim uczestniczącymi. Także i tu wyniki naukowych badań potwierdzają pozytywne efekty tej formy edukacji, niezależne od poziomu wykształcenia rodziców i dysponowania przez nich uprawnieniami nauczycielskimi, podobnie jak niezależne od stopnia zamożności rodziny. Kariery edukacyjne i życiowe „absolwentów” domowego kształcenia są zdecydowanie pozytywne.
Co to jest Edukacja Domowa?
Prof. Marek E. Budajczak
Czym jest edukacja domowa?
Prof. Brian D. Ray
Edukacja oparta na domu i rodzinie obejmuje:

1. zobowiązanie ze strony rodziców do wychowania i wykształcenia swoich dzieci,

2. naukę, dla której dom rodzinny stanowi główną bazę i zaplecze, i która odbywa się pod nadzorem rodziców,  

3. plan nauczania, który łatwo daje się dostosować do sytuacji i potrzeb,  

4. nauczanie w domowym środowisku zamiast w instytucjonalnej klasie,  

5. udział rodziny w życiu lokalnej wspólnoty,  

6. korzystanie z ogólnodostępnych pomocy dydaktycznych. 

www.sobieski.org.pl ("Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej" str. 19)




 

 

 

Jako Instytut Educatio Domestica oświadczamy niniejszym, iż pomimo prośby z dnia 24 sierpnia 2017 r., przekazanej nam przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich nie będziemy tymczasem przekazywać Rzecznikowi Praw Obywatelskich żadnych spersonalizowanych informacji, ani co do trudności, jakie stworzyło, ani co do wykluczeń, do jakich doprowadziło stosowanie obecnych przepisów prawa oświatowego, które odnoszą się do edukacji domowej (tj. do spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą).

Na bazie naszych, dzisiejszych członków Instytutu, doświadczeń w zakresie współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich względem spraw edukacji domowej wiemy, iż to obywatel zwraca się z prośbą do RPO, a nie przeciwnie. W naszym rozumieniu zachodzi zatem obawa, iż prośba nam przekazana może być motywowana charakterem aktualnych relacji Rzecznika Praw Obywatelskich z władzami państwa. W te relacje nie zamierzamy się, jako Instytut, angażować.

Skądinąd dysponujemy, publicznie poczynionym, zobowiązaniem P. Minister Anny Zalewskiej do ponowienia rozmów z nami na temat niezbędnych korekt w przepisach regulujących edukację domową. Podobnie, dysponujemy zobowiązaniem Koordynatora Sekcji Edukacja, młode pokolenie, sport w Narodowej Radzie Rozwoju przy Prezydencie RP, P. prof. Andrzeja Waśki, że sekcja ta zajmie się w nieodległej już przyszłości potrzebami polskich edukatorów domowych. Ciągle też, wobec dyskryminacyjnego traktowania edukacji domowej przez państwowe czynniki oświatowe, zachodzi możliwość dochodzenia sprawiedliwości przed Trybunałem Konstytucyjnym.




 

4 września 2017 r.

OŚWIADCZENIE

Dotyczy pisma Biura Rzecznika Praw Obywatelskich o sygn. VII.7037.11.2016.KD

Z poważaniem
prof. UAM dr hab. Marek Budajczak
prezes Instytutu Educatio Domestica

                                      © 2016-2022 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeżone.