Instytut Educatio Domestica

Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010

Zapraszamy Państwa do współpracy!

Więcej tutaj: Kontakt

Masz problem?

Zadzwoń do nas!

Pionierzy edukacji domowej

Blog Izy Budajczak-Moder

Edukacja domowa ... po latach

Marek Budajczak

"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."

01.06.2017 r. 

Historia dzieciństwa

Gorąco zachęcamy Państwa do lektury niezwykłej książki Philippe`a Ariès (1914-1984), który był jednym z najważniejszych francuskich historyków XX wieku. Ariès, wychowanek Sorbony, współtworzył, z takimi historykami jak J. Le Goff czy E. Le Roy Ladurie, tzw. trzecią generację słynnej szkoły Annales . Był autorem przełomowych, nowatorskich prac z zakresu historii społecznej. Napisał takie książki jak: „Czas historii”, „Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach”, „Rozważania o historii śmierci”, „Człowiek i śmierć”, „Historia życia prywatnego”, „Antropologia śmierci. Myśl francuska”. Prace Philippe`a Ariès weszły do kanonu historiografii.
Historia dzieciństwa w centrum rozważań historycznych stawia dziecko. Ariès pragnął ukazać nowe miejsce dziecka i rodziny w naszych społeczeństwach przemysłowych. Zaznaczał, że od pewnego momentu, tj. od końca XVII w., w sposób definitywny , nastąpiła poważna zmiana w obyczajach.
Jeśli idzie o edukację, wychowanie dziecka w domu zastąpiła szkoła, tzn. dziecko przestało przebywać wśród dorosłych i uczyć się życia bezpośrednio od nich, jak miało to miejsce przez całe poprzednie stulecia. Dziecko zostało odłączone od dorosłych: trzymane na osobności, przechodziło swoistą kwarantannę przed wypuszczeniem w świat. Tą kwarantanną historyk nazywał szkołę. Tak oto zaczął się długotrwały proces izolowania dzieci (niczym szaleńców, nędzarzy i prostytutek), który będzie się rozszerzał aż po dzisiejszy dzień, a który nazywamy zorganizowanym nauczaniem.
Zachęcamy do ciekawej lektury!