Instytut Educatio Domestica

Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010

Zapraszamy Państwa

do współpracy!

Więcej tutaj: Kontakt

Masz pytania dotyczące edukacji domowej?

Nie wiesz, czy to dobry wybór dla Twojego dziecka? Nie wiesz, którą szkołę wybrać? Nie wiesz, jak załatwić formalności?

Zadzwoń do nas!

Pionierzy edukacji domowej

Blog Izy Budajczak-Moder

Edukacja domowa ... po latach

Marek Budajczak

"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."

Edukacja domowa to odmiana kształcenia, w której rodzice przejmują od czynników społecznych całkowitą za edukację odpowiedzialność, stając się w obrębie rodzinnego domu „nauczycielami” dla własnych dzieci. To klasyczne wyobrażenie jest oczywiście modyfikowane przez realia. I tak, w edukacji domowej biorą niekiedy udział osoby spoza małej rodziny, np. wynajęci nauczyciele, dokonuje się ona także i w innych przestrzeniach poza domem: w muzeach, ośrodkach kultury, siedzibach młodzieżowych organizacji, klubów sportowych, w miejscach kultu religijnego, itp. Wbrew pozorom, właśnie dzięki takim bogatszym kontaktom z członkami własnej rodziny oraz wybranymi ludźmi spoza niej, w istotniejszym niż dla „szkolnych” dzieci stopniu zachodzi intensywna socjalizacja.
     Według badań, dzieci uczące się w domu są dobrze, konstruktywnie „uspołecznione”. Są też dzięki indywidualnemu podejściu bardziej aktywne w swojej nauce, stając się w niej coraz bardziej autonomicznymi badaczami świata, czynnie w nim uczestniczącymi. Także i tu wyniki naukowych badań potwierdzają pozytywne efekty tej formy edukacji, niezależne od poziomu wykształcenia rodziców i dysponowania przez nich uprawnieniami nauczycielskimi, podobnie jak niezależne od stopnia zamożności rodziny. Kariery edukacyjne i życiowe „absolwentów” domowego kształcenia są zdecydowanie pozytywne.
Co to jest Edukacja Domowa?
Prof. Marek E. Budajczak
Czym jest edukacja domowa?
Prof. Brian D. Ray
Edukacja oparta na domu i rodzinie obejmuje:

1. zobowiązanie ze strony rodziców do wychowania i wykształcenia swoich dzieci,

2. naukę, dla której dom rodzinny stanowi główną bazę i zaplecze, i która odbywa się pod nadzorem rodziców,  

3. plan nauczania, który łatwo daje się dostosować do sytuacji i potrzeb,  

4. nauczanie w domowym środowisku zamiast w instytucjonalnej klasie,  

5. udział rodziny w życiu lokalnej wspólnoty,  

6. korzystanie z ogólnodostępnych pomocy dydaktycznych. 

www.sobieski.org.pl ("Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej" str. 19)

01.06.2017 r. 

Historia dzieciństwa

Gorąco zachęcamy Państwa do lektury niezwykłej książki Philippe`a Ariès (1914-1984), który był jednym z najważniejszych francuskich historyków XX wieku. Ariès, wychowanek Sorbony, współtworzył, z takimi historykami jak J. Le Goff czy E. Le Roy Ladurie, tzw. trzecią generację słynnej szkoły Annales . Był autorem przełomowych, nowatorskich prac z zakresu historii społecznej. Napisał takie książki jak: „Czas historii”, „Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach”, „Rozważania o historii śmierci”, „Człowiek i śmierć”, „Historia życia prywatnego”, „Antropologia śmierci. Myśl francuska”. Prace Philippe`a Ariès weszły do kanonu historiografii.
Historia dzieciństwa w centrum rozważań historycznych stawia dziecko. Ariès pragnął ukazać nowe miejsce dziecka i rodziny w naszych społeczeństwach przemysłowych. Zaznaczał, że od pewnego momentu, tj. od końca XVII w., w sposób definitywny , nastąpiła poważna zmiana w obyczajach.
Jeśli idzie o edukację, wychowanie dziecka w domu zastąpiła szkoła, tzn. dziecko przestało przebywać wśród dorosłych i uczyć się życia bezpośrednio od nich, jak miało to miejsce przez całe poprzednie stulecia. Dziecko zostało odłączone od dorosłych: trzymane na osobności, przechodziło swoistą kwarantannę przed wypuszczeniem w świat. Tą kwarantanną historyk nazywał szkołę. Tak oto zaczął się długotrwały proces izolowania dzieci (niczym szaleńców, nędzarzy i prostytutek), który będzie się rozszerzał aż po dzisiejszy dzień, a który nazywamy zorganizowanym nauczaniem.
Zachęcamy do ciekawej lektury!

                                      © 2016-2022 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeżone.