© 2016-2024 Fundacja INSTYTUT EDUCATIO DOMESTICA. Wszystkie prawa zastrzeżone.

W dniu dzisiejszym (26 listopada 2020 r.) Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży zebrała się w celu tzw. „pierwszego czytania” poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe (druk nr 464), zakładającego zmiany przepisów regulujących edukację domową.

Przedstawiciel wnioskodawców, P. Poseł Bartłomiej Wróblewski (PIS), przedstawił uzasadnienia i ogólne założenia projektu, według których wyeliminowane mają zostać konieczność przedkładania wraz z wnioskiem o zezwolenie na edukację domową opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i rejonizacja (w rozumieniu współpracy wyłącznie z placówką z terenu województwa zamieszkania dziecka), a także zwiększone miałyby być zakres finansowania uczniów edukacji domowej oraz pomoc udzielana przez państwo dzieciom Polakom, mieszkającym poza granicami kraju.

Po tej prezentacji odbyła się krótka debata, której uczestnicy po części trafnie, acz instrumentalnie, potraktowali przedmiotowy projekt, co skomentował Poseł przedstawiciel wnioskodawców.

Przewodnicząca Komisji wnioskowała na koniec o powołanie podkomisji nadzwyczajnej dla procedowania tej sprawy. Taka też powstała.

Będziemy czekać na rozwój wypadków, choć martwi nieco brak kompetencji uczestników debaty (znają problemy edukacji domowej najczęściej jednostronnie i czytając z notatek). Wygląda jednak, iż jest wreszcie tzw. wola polityczna rządzących, ale jest to łaska, a ta, jak wiadomo, na pstrym koniu jeździ. Obietnice zaś składa się łatwo.

https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/transmisje

Iza Budajczak-Moder

Zmiany w Edukacji Domowej – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe

26.11.2020 r. 

Szkoły polecane przez

Instytut Educatio Domestica

Więcej informacji:

Kontakt

Dzięki Tobie możemy się rozwijać: 

Edukacja oparta na domu i rodzinie obejmuje:

1. zobowiązanie ze strony rodziców do wychowania i wykształcenia swoich dzieci,

2. naukę, dla której dom rodzinny stanowi główną bazę i zaplecze, i która odbywa się pod nadzorem rodziców,  

3. plan nauczania, który łatwo daje się dostosować do sytuacji i potrzeb,  

4. nauczanie w domowym środowisku zamiast w instytucjonalnej klasie,  

5. udział rodziny w życiu lokalnej wspólnoty,  

6. korzystanie z ogólnodostępnych pomocy dydaktycznych. 

 

www.sobieski.org.pl ("Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej" str. 19)

Prof. Brian D. Ray

Czym jest edukacja domowa?

Prof. Marek E. Budajczak

Co to jest Edukacja Domowa?

Edukacja domowa to odmiana kształcenia, w której rodzice przejmują od czynników społecznych całkowitą za edukację odpowiedzialność, stając się w obrębie rodzinnego domu „nauczycielami” dla własnych dzieci. To klasyczne wyobrażenie jest oczywiście modyfikowane przez realia. I tak, w edukacji domowej biorą niekiedy udział osoby spoza małej rodziny, np. wynajęci nauczyciele, dokonuje się ona także i w innych przestrzeniach poza domem: w muzeach, ośrodkach kultury, siedzibach młodzieżowych organizacji, klubów sportowych, w miejscach kultu religijnego, itp. Wbrew pozorom, właśnie dzięki takim bogatszym kontaktom z członkami własnej rodziny oraz wybranymi ludźmi spoza niej, w istotniejszym niż dla „szkolnych” dzieci stopniu zachodzi intensywna socjalizacja.

     Według badań, dzieci uczące się w domu są dobrze, konstruktywnie „uspołecznione”. Są też dzięki indywidualnemu podejściu bardziej aktywne w swojej nauce, stając się w niej coraz bardziej autonomicznymi badaczami świata, czynnie w nim uczestniczącymi. Także i tu wyniki naukowych badań potwierdzają pozytywne efekty tej formy edukacji, niezależne od poziomu wykształcenia rodziców i dysponowania przez nich uprawnieniami nauczycielskimi, podobnie jak niezależne od stopnia zamożności rodziny. Kariery edukacyjne i życiowe „absolwentów” domowego kształcenia są zdecydowanie pozytywne.

"Jest to kolejne i rozszerzone wznowienie publikacji profesora Marka Budajczaka, zajmującego się nie tylko praktyką edukacji domowej, ale również prowadzącego rzetelne badania naukowe na temat tej formy kształcenia. Ich wynikiem jest właśnie wspomniana książka, powstała na podstawie obszernej anglojęzycznej literatury przedmiotu, analizy prawa oświatowego kilku państw, jak i licznych kontaktów z rodzinami ED mieszkającymi w Polsce, jak również za granicą. Książka ta wprowadziła także i właścicielkę Wydawnictwa Iosephicum w cudowny świat edukacji domowej, powinna więc rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tej sprawy. Myślę, że i dzisiaj będzie dobrze służyła wielu rodzinom."

Marek Budajczak

Edukacja domowa ... po latach

Pionierzy edukacji domowej

Blog Izy Budajczak-Moder

Masz pytania dotyczące edukacji domowej?

Nie wiesz, czy to dobry wybór dla Twojego dziecka? Nie wiesz, którą szkołę wybrać? Nie wiesz, jak załatwić formalności?

Zadzwoń do nas!

Zapraszamy Państwa

do współpracy!

Więcej tutaj: Kontakt

Możliwość wsparcia działań Instytutu Educatio Domestica: 73 8682 0004 0031 0066 2000 0010

Instytut Educatio Domestica